Penglibatan Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di Muktamar Tahunan di Tehran Mewakili PAS
مشاركة الشيخ عبد الهادي بن أوانج في المؤتمر السنوي بطهران ممثلا للحزب الإسلامي الماليزي
Penglibatan
Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam Muktamar Tahunan Perpaduan Ummah
kali ke-30 di Teheran yang diadakan oleh Lembaga Taqrib Mazhab
Antarabangsa adalah mewakili Parti Islam Se-Malaysia sebagai Presiden
parti. Saya sendiri pada tahun lepas berpeluang mengiringi beliau
mewakili Dewan Ulamak PAS Pusat.
إن
مشاركة الشيخ عبد الهادي أوانج في المؤتمر السنوي للوحدة الإسلامية في
دورته الثلاثين بطهران والذي نظمه المجمع العالمي للتقريب بين المذاهب
الإسلامية كانت ممثلا للحزب الإسلامي الماليزي بصفته رئيسا للحزب. و كنت في
السنة الماضية من المرافقين للشيخ في نفس المؤتمر ممثلا لجناح العلماء
بالحزب الإسلامي.
Sudah pasti dalam penglibatan apa sahaja
forum antarabangsa, PAS mempunyai pendirian politik tersendiri terhadap
sebarang krisis yang berlaku di Timur Tengah termasuk melibatkan Syria,
Yaman, Iraq dan Palestin. Pendirian tersebut sama sekali tidak akur atau
tunduk kepada sebarang kepentingan mana-mana pihak yang melakukan
kezaliman dan penindasan. Malah PAS sentiasa bersuara lantang bersemuka
dengan golongan yang zalim dan menindas.
و
من المؤكد ان الحزب الإسلامي الماليزي في مشاركته في مثل ذلك المؤتمر له
مواقف سياسية خاصة تجاه ما حدث في الشرق الأوسط من أزمات بما فيه سوريا
واليمن والعراق وفلسطين. ولم يكن موقف الحزب الإسلامي تابعا أو خاضعا لصالح
أي طرف معتد ظالم بل صوته عال في وجوه جائر.
PAS bersatu
hati dengan seluruh umat Islam menentang sebarang bentuk kezaliman,
pencerobohan hak asasi manusia dan pembunuhan yang menumpahkan darah
golongan yang tidak berdosa di kalangan umat Islam dan juga bukan Islam.
وإن الحزب الإسلامي يقف قلبا واحدا مع الأمة جمعاء ضد أي ظلم وانتهاك حقوق إنسانية وسفك دماء أبرياء من المسلمين وغيرهم.
PAS
menegaskan bahawa apa yang berlaku di Syria adalah mangsa peperangan
proksi yang bertujuan merobekkan kesatuan ummah dan penguasaan oleh
kuasa asing di kawasan bergolak.
وقد أكد الحزب الإسلامي بأن ما حدث في سوريا إنما ضحايا الحروب بالوكالة تهدف إلي تمزيق الأمة وسيطرة القوى الأجنبية على المنطقة.
Kuasa
asing tersebutlah yang berdiri di belakang tabir kumpulan pengganas
yang dibiayai dengan kewangan yang besar dan senjata pemusnah, seumpama
ISIS yang merosakkan nama baik Islam yang sebenar. Mereka menyalakan api
persengketaan antara puak agar umat Islam terus bertelingkah dan
berperang sehingga menumpahkan darah dan berkrisis tanpa henti. Akhiran
ini pula berlaku serangan pengganas yang mensasarkan Turki agar terbuka
satu lagi lembaran darah yang baru.
فتلك
القوى هي التي تقف وراء ستار جماعات إرهابية، وتمولها بأموال طائلة،
وأسلحة مدمرة أمثال داعش التي تشوه صورة الإسلام الصحيحة، وتشعل وقود
الفتنة والنزعة الطائفية ليكون المسلمون على صراعات دائمة ومعارك دامية
وازمات غير منتهية. وفي أيام متأخرة حدثت عمليات إرهابية تستهدف تركيا
لتفتح صفحة الدماء الجديدة.
PAS juga menekankan kepentingan
kesatuan saf umat Islam dan penyelesaian krisis menerusi rundingan bagi
mengelakkan darah terus mengalir dan nyawa terus melayang, juga menolak
sebarang penyelesaian tajaan asing.
كما
شدد الحزب الإسلامي على ضرورة توحيد صفوف المسلمين وحل الأزمات عن طريق
التفاوض للتفادي عن سيول الدماء وإزهاق الأرواح ورد أي حلول أجنبية
للأزمات.
PAS menegaskan juga bahawa peperangan dan krisis
di Timur Tengah tidak lain dan tidak bukan adalah untuk kepentingan
kuasa asing dan rejim zionis. Sejak beberapa dekad sebelum kebangkitan
pejuang Syria pada 2011, Syria menjadi tempat berlindung para pejuang
Palestin sebagaimana disebut oleh wakil HAMAS di Iran, Khalid al-Qadumi.
HAMAS mempunyai Pejabat Politiknya ketika itu di Damsyik. Tetapi
setelah berlakunya kebangkitan di Syria, pejabat tersebut terpaksa
dipindahkan ke Qatar. Siapakah yang bergembira ketika itu?
وأكد
الحزب الإسلامي أيضا بأن المعارك و الأزمات في الشرق الأوسط لم تكن إلا
لصالح القوى الأجنبية والكيان الصهيوني. فمنذ عقود قبل الثورة 2011 كانت
سوريا ملجأ للمقاومين الفلسطينين كما أشار إليه ممثل حركة حماس في إيران
خالد القدومي. ولحماس مكتبه السياسي آنذاك في دمشق. ولكن بعد انطلاق الثورة
انتقل المكتب السياسي إلى قطر. فمن يفرح إذن؟
Kehadiran
Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di muktamar tersebut sebagai salah
seorang pembentang adalah bertujuan menegaskan prinsip dan pendirian
tersebut. Sebelumnya beliau mewakili PAS memainkan peranan bagi
meredakan ketegangan pada awal krisis Yaman di zaman Presiden Abdullah
Soleh, sesuatu yang mungkin tidak diketahui oleh orang ramai.
Allah berfirman:
كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا
"Setiap orang bertindak (bekerja) mengikut cara dan sudutnya. Maka
Rabb kamulah yang lebih mengetahui siapakah yang lebih mendapat petunjuk
ke jalan (yang benar). (Surah al-Isra', ayat 84)
Bagaimana pula dengan orang yang hanya berbicara tanpa bertindak apa-apa?
وحضور
الشيخ عبد الهادي في المؤتمر كأحد المتحدثين إنما ليؤكد تلك المبادئ
والمواقف. وقد سبق للشيخ عبد الهادي ممثلا للحزب الإسلامي أن أدى دوره
للتخفيف من توتر الأوضاع في بداية أزمة يمنية في عهد عبد الله صالح الأمر
الذي قد لا يعرفه عوام الناس. فكُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ
شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا.
فكيف بالذي همه يتكلم ولم يعمل شيئا؟
Sebagai
makluman, muktamar tersebut diadakan secara tahunan di Teheran sejak
80-an. Penglibatan Tuan Guru Haji Abdul Hadi merupakan penyertaan
tahunan sejak puluhan tahun. Ia juga disertai setiap tahun oleh wakil
HAMAS dan tokoh-tokoh terkenal seperti Ustaz Oghuzan Asilturk, Ketua
Majlis Syura Parti Saadat di Turki, Dr Kamal Halbawi, Presiden Pengasas
Rabitah Islam di Britain, Syeikh Tajuddin Hamid Abdullah al-Hilaali,
bekas Mufti Australia dan Syeikh Mustafha Cherits, Mufti Agung Bosnia
Herzegovina.
علما بأن المؤتمر عقد
سنويا بطهران منذ ثمانينات وتكون مشاركة الشيخ فيه هي مشاركة سنوية منذ
عشرات سنوات، كما شارك في المؤتمر سنويا ممثل لحركة حماس وشخصيات إسلامية
بارزة من أمثال السيد اوغصهان اصيل ترك رئيس مجلس الشورى في حزب السعادة
بتركيا و الدكتور كمال الهلباوي الرئيس المؤسس للرابطة الإسلامية في
بريطانيا والشيخ تاج الدين حامد عبد الله الهلالي، مفتي أستراليا سابقًا و
الشيخ مصطفى سيريتش، المفتي العام في جمهورية البوسنة والهرسك.
Tidak
sukar untuk kita mentafsirkan sebab penglibatan wakil HAMAS dalam
muktamar tersebut di saat kita meninjau kenyataan Ketua Pejabat Politik
HAMAS, Khalid Masy'al; "Kami berbeza pandangan dengan Iran dalam isu
yang berlaku di Syria tetapi kami sangat mementingkan usaha membina
hubungan yang baik dengan semua negara".
ولم
يصعب علينا تفسير سبب مشاركة ممثل حماس في نفس المؤتمر إذ اطلعنا على قول
رئيس المكتب السياسي لحركة حماس، خالد مشعل: "نحن على خلاف أيضاً مع إيران
بشأن ما يجري في سوريا، لكننا حريصون على إقامة علاقات طيبة مع جميع
الدول".
Beliau juga berkata: "tidak ada keraguan lagi
bahawa kami berbeza pandangan dengan kerajaan Syria mengenai cara mereka
menguruskan krisis dan tindakan mereka mengambil pilihan ketenteraan".
Meskipun begitu beliau secara terang menegaskan "bahawa Presiden Syria
Basyar Asad masih lagi mendukung gerakan HAMAS selepas mereka
meninggalkan Damsyik".
وقال "ليس
هناك شك في أننا اختلفنا مع النظام السوري على طريقة إدارته للأزمة ولجوئه
إلى الخيار العسكري". ورغم ذلك صرح بأن الرئيس السوري بشار الأسد ما زال
يدعم حركته بعد مغادرة حماس لدمشق.
Barangkali mereka yang
mengecam penglibatan Tuan Guru Haji Abdul Hadi dalam muktamar terbabit
tidak menyedari permainan dan fitnah media massa dan media sosial moden
yang menghiasi kebatilan dengan kebenaran dan menukar kebenaran menjadi
kepalsuan, yang menular dalamnya pelbagai sangkaan dan persepsi sedang
"persepsi itu sedikit pun tidak boleh menggantikan kebenaran".
فلعل
من يستنكر الشيخ عبد الهادي مشاركته في المؤتمر قد لا ينتبه إلى ألاعيب
وسائل الإعلام و التواصل المعاصر وفتنتها التي تزين الأكاذيب حقائق وتقلب
الحقائق أكاذيب وتسود فيها الظنون، و الظن لا يغني من الحق شيئا.
Barangkali
juga mereka leka dengan penguasaan media massa gergasi antarabangsa
dalam mempengaruhi pandangan awam dunia ke arah yang mereka mahu dan
mengawal pandangan umum.
وقد يغفل هيمنة وسائل الإعلام الدولية الكبرى في توجيه الرأي العام العالمي الوجهة التي تريدها والتحكم بالرأي العام.
Di manakah kita berbanding ucapan tokoh terkenal Abu Qilabah:
"Apabila
sampai kepadamu tentang saudaramu sesuatu yang kamu tidak suka maka
carilah untuknya justifikasi sedayamu. Sekiranya kamu tidak menemui
sebarang justifikasi maka sebutlah pada dirimu: barangkali saudaraku
mempunyai justifikasi yang tidak ku ketahui".
فأين
نحن من قول أَبِي قِلابَة، : " إِذَا بَلَغَكَ عَنْ أَخِيكَ شَيْءٌ
تَكْرَهُهُ ، فَالْتَمِسْ لَهُ الْعُذْرَ جَهْدَكَ ، فَإِنْ لَمْ تَجِدْ
لَهُ عُذْرًا ، فَقُلْ فِي نَفْسِكَ : لَعَلَّ لأَخِي عُذْرًا لا
أَعْلَمُهُ "
Di manakah kita berbanding apa yang
diriwayatkan daripada Umar radiyallahu anhu: "janganlah kamu berikan
sangkaan jahat terhadap satu kalimah yang keluar daripada saudaramu
sedangkan kamu mendapati ada ruang untuk diberikan sangkaan yang elok".
و أين نحن مما روي عن عمر رضي الله عنه أنه قال: "لا تظن بكلمة صدرت من أخيك شرا وأنت تجد لها في الخير محملا"
والله المستعان.
Ditulis oleh:
Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
Tuan Guru Abdul Hadi di Tehran mewakili PAS
Written By Editor Bebas on Sunday, 25 December 2016 | 10:21
Labels:
Artikel
Post a Comment