Oleh Ustaz Ahmad Awang
Muqaddimah
T
erlebih
dahulu saya ingin ucapkan tahniah kepada jawatankuasa penganjur atas
berlangsunya program Multaqa Ulama II yang baru sahaja selesai
diadakan. Usaha untuk menghimpunkan keseluruhan ahli
PAS yang berlatar-belakang pendidikan agama melalui suatu Multaqa
adalah satu usaha besar yang sudah pastinya penuh cabaran. Mungkin
tidak salah kalau dikatakan ianya merupakan usaha menghadirkan
keseluruhan kekuatan dan kemampuan ulama’ PAS dari seluruh negara demi
menzahirkan peranan dan pengaruh ulama di dalam PAS.
Persepsi dan harapan
Oleh kerana ianya digambarkan sebagai “program mega” yang begitu
sifatnya, maka tidak salah kalau dikatakan bahawa harapan rakyat, dan
ahli PAS khususnya, pasti begitu tinggi. Mungkin diharapkan bahawa ianya
akan menperjelaskan lagi arah tuju PAS sebagai rakan PR, yang sambil
bergerak dalam kerangka PR, dapat mencapai aspirasi perjuangannya. Sudah
pasti seluruh rakyat mengharapkan kemelut yang berterusan di dalam PR,
entiti politik yang dilihat sebagai harapan rakyat untuk menggantikan
BN, akan dapat ditamatkan atau paling kurang dilunturkan hasil Multaqa
ini. Kemungkinan diharapkan bahawa golongan ulama akan memberi nasihat
dan tunjuk ajar yang berpaksikan carian mereka dari khazanah keilmuan
Islam yang begitu luas sehingga segala masaalah dan perbalahan dapat
diatasi berlandaskan al quraan dan as sunnah. Bagi ahli PAS pula,
pastinya harapan yang tinggi bahawa perbalahan dalaman yang seolah-olah
tidak terurus, sehingga mengusutkan lagi perasaan ukhuwwah dan
silaturahim dalam PAS itu sendiri, akan akhirnya dapat ditangani
melalui kata-kata permata yang akan dihasilkan dari Multaqa ini. Kerana
semestinya golongan ulama’ yang berkumpul melalui Multaqa ini akan
dapat melihat dan merasai keperluan kepada penyelesaian perbalahan yang
semakin meruncing. Sewajarnya golongan ulama akan memberikan
peringatan berhubung soal ukhuwwah dan persaudaraan dalam Islam. Sudah
pasti kesan dari Multaqa ini adalah penyatuan hati dan merapatkan saff,
bukan sebaliknya.
Antara idealisme dan kenyataan
Malangnya, apa yang diharapkan jelas tidak tercapai. Rakyat yang
mengharapkan pembelaan kerana bakal ditimpa berbagai corak tekanan,
samada ekonomi, sosial mahu pun politik sudah pasti merasa hampa dan
kecewa. Bukan sekadar tidak memenuhi harapan bahawa PR dapat dikukuhkan
dan ditunjukkan jalan ke arah kerjasama yang lebih mantap dan bermakna
malah diungkitkan permasalahan-permasalahan yang dihadapi dan
kemungkinan tergadainya prinsip Islam dengan penyertaan PAS dalam PR.
Secara umum ianya merupakan usul yang sama seperti usul Multaqa Ulama’
yang dianjurkan dua tahun lepas yang meminta tahaluf Siyaasi “dikaji
semula”. Tetapi setelah ditegur dan dikritik, maka diperjelaskan bahawa
“kajian semula,” itu bermaksud “kaji semula ke arah memperbaiki dan
mempekukuhkan lagi”!
Kalau benar itulah yang dimaksudkan pada
ketika itu, maka di mana hasil kajiannya? Tidakkah hasil kajian itu
patut dikemukakan dalam Multaqa II, lebih-lebih lagi dalam keadaan
suasana perbalahan yang dihadapi dewasa ini? Sudah pasti
cadangan-cadangan dari Multaqa Ulama II ke arah pengurusan perbalahan
dan penyelesaiannya amat sangat dialu-alukan. Malangnya, cadangan
sedemikian rupa tidak sama sekali dikemukakan. Sebaliknya diulang
kembali kekhuatiran dan ketakutan yang sama.
Begitu juga hampa
dan kecewa pastinya ahli PAS yang sedang melihat perbalahan dalaman
yang semakin meruncing. Multaqa Ulama tidak menyediakan kata-kata
hikmah serta kaedah bijaksana bagaimana ianya perlu diurus dan
ditangani. Apa yang dilakukan sebaliknya adalah menyimbah lagi minyak
ke atas api yang sedang membara, tidak mendatangkan penyelesaian tetapi
sebaliknya merumitkan lagi. Ianya seolah-olah mengesahkan
tuduhan-tuduhan liar bahawa ada pihak yang membawa fahaman sekular
liberal dalam PAS, adanya usaha menjatuhkan presiden dan sebagainya.
Sedangkan ianya semua adalah pertuduhan yang bersifat rambang. Adakah
perlu majlis sebesar dan sepenting Multaqa Ulama II membincangkannya
tanpa pernah di buat “tabayyun” dan membawa bukti lalu terus
menjatuhkan hukuman?
Persoalan Utama
Agenda apa sebenarnya yang diutamakan oleh Multaqa ini? Mengusahakan
perpecahan PR atau pengukuhannya? Mengusahakan kesatuan saff dalaman PAS
atau merenggangkannya? Yang dilihat, ianya dianjurkan hanya pada tahun
pemilihan. Yang dilihat ia menghasilkan usul pecah-belah dan
persengketaan.
Adakah benar persepsi sebahagian bahawa
program-program Liqa’, Neqad, Ijtima’dan Multaqa itu sendiri adalah
tidak lain melainkan usaha kempen untuk menjatuhkan pihak tertentu dan
menaikkan yang lain? Amat malanglah sekiranya ianya benar sehingga
tumpuan usaha Ulama yang dibawa dari seluruh negara adalah untuk
memburuk-burukkan pimpinan tertentu dan menjatuhkan mereka dan
menaikkan golongan sendiri. Politiking sempit sebegini tidak layak bagi
ulama’, apatah lagi dengan menggunakan nas-nas al quraan dan hadis
yang tidak kena pada tempatnya.
Harapan ahli adalah supaya
Multaqa Ulama II bebas dari politiking yang sebegini dan persidangan
ini akan mengeluarkan usul mengutuk tadbir urus kerajaan Umno-BN yang
rosak dan tempang, dasar ekonominya yang membebankan rakyat, politiknya
yang rakus dan zalim serta salah-guna kuasa yang terang dan nyata.
Harapan ahli adalah supaya Multaqa ini menjadi pendorong untuk
meningkatkan usaha menjatuhkan Umno/BN supaya Islam boleh bebas
membangun. Dengan itu juga saff yang telah sengaja direnggangkan oleh
golongan tak bertanggung-jawab dapat dirapatkan kembali.
Tetapi tidakdemikian. Agenda perubahan bagaikan hilang dengan tiupan
bayu dan alunan lagu “perpaduan melayu” yang di mainkan Umno dan
konco-konconya terutama selepoas musibah “tsunami kecil” di Kelantan
pada akhir tahun lalu. Maka yang tinggal hanya perbalahan dalaman PAS
dan PR. Adakah golongan Ulama PAS sudah hilang fokusnya dan tidak mampu
memimpin perubahan ke arah keadilan dan negara berkebajikan?
Peringatan untuk golongan Ulama
Saya sebagai mantan ahli majlis syura ulama (MSU) berbelas tahun
merasa dukacita dan kesal ianya tidak menzahirkan kehebatan dan
kepimpinan ulama’ sepertimana yang saya harapkan. Saya tertanya-tanya
apakah tokoh multaqa yang lebih sepuluh orang finalis pembentang dan
pembahas itu terlupa pad perintah Allah seperti yang terkandong dalam
firmanya yang bermaksud:
Maka berkat rahmat Allah , engkau
(Muhammad) berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau
bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari
sekitar mu. Kerana itu maafkanlah mereka dan mohonkan lah ampunan untuk
mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian,
apabila engkau telah membulatkan tekad maka bertawakkal lh kepada
Allah. Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertawakkal (Ali
Imran:159)
Hadis Rasulullah (SAW) “Al-Ulama warasatul Anbiayaa”
atau Ulama adalah pewaris para Nabi bukan merupakan tiket untuk
mendapat pujian dan dokongan serta kedudukan dan jawatan. Ianya
sebaliknya merupakan amanah dan wawasan yang perlu dipenuhi dan dicapai
oleh mereka yang digelar Ulama. Supaya mereka akan ke depan memimpin
masyarakat dengan ilmu dan ketaqwaan. Kepimpinan ini pula bukan untuk
dituntut atau ditagih atas alasan “saya ulama”, tetapi sebaliknya
diperolehi dan dimenangi melalui proses perjuangan bersama rakyat
sehingga kelebihan seseorang ulama terserlah. Itu jugalah proses yang
dilalui Rasulullah (SAW) yang akan mampu menyerlahkan diri manakala
ulama’ uddunia, walau panjang mana senarai ijazahnya, akan terpinggir
dan ditinggalkan. Ini adalah kerana ilmunya tidak dihayati mencorakkan
diri dan kehidupannya.
Pada masa yang sama, hendaklah sentiasa
diingati bahawa ilmu dan kefahaman berhubung agama Allah ini ianya
adalah milik Allah. Allah boleh memberi kefahaman mengenai agama kepada
sesiapa yang Allah inginkan kebaikan baginya.
Ketahuilah oleh
itu bahawa ramai yang telah bersama PAS, walaupun tidak mempunyai
kelulusan resmi dari institusi pendidikan agama, sememangnya berilmu
dan bukan dari golongan Juhalaa. Ilmu itu bukan semata-mata terletak
pada sijil atau ijazah Universiti, tetapi terletak pada hujjah keilmuan
dan intelektual. Oleh itu segala yang ingin diusahakan perlu
dikemukakan dan dihujjahkan dengan jelas dan tersusun. Jangan dituntut
ketaatan atau wala dengan secara membuta tuli atau taqlid tetapi
perjelaskan dan pertingkatkan ilmu dan kefahaman masyarakat. Jangan
perlekehkan mereka yang tidak berpendidikan agama secara resmi,
sedangkan mereka mungkin memahami banyak persoalan dengan lebih mantap .
Didikan yang telah mereka perolehi adalah didikan amali haraki bersama
perjuangan Islam yang dipimpin ulama muktabar.
Kesimpulan
Adalah diharapkan bahawa golongan ulama akan membebaskan diri mereka
dari amalan “politiking” sempit dan sebaliknya membina imej mereka
sebagai badan yang bebas dari kepentingan jawatan dan pangkat atau
kepentingan duniawi. Mereka perlu memperlihatkan ulama sebagai kumpulan
ilmuan yang memimpin arus perubahan dengan menentang kezaliman dan
penyelewengan. Dengan itu mereka akan diterima sebagai pemimpin ummah
dan melayakkan diri ke status “warasatul anbiyaa”. Zahirkan ketajaman
keilmuan dengan membedah permasalahan kontemporari dan mengemukakan
penyelesaiannya sambil menjadi pihak yang berdiri teguh di pihak
keadilan dan kebenaran.
Itulah proses yang dimulakan pada tahun
1982 apabila konsep kepimpinan ulama mula-mula diutarakan dengan
tertubuhnya majlis syura ulama. Proses ini masih lagi dalam
perlaksanaannya dan MSU itu sendiri perlu terus di perkasakan. Jangan
golongan ulama hilang fokus.
Home »
Penulis Tamu
» Berhubung Multaqa Ulama II
Berhubung Multaqa Ulama II
Written By Unknown on Sunday, 1 March 2015 | 22:40
Labels:
Penulis Tamu
Post a Comment