Oleh ZULKIFLI YAHAYA
DAKWAH adalah menyampaikan
risalah kebenaran kepada umat manusia berdasarkan apa yang diajarkan
oleh Allah SWT melalui pesuruhnya Nabi Muhammad s.a.w.. Agungnya kerja
dakwah sehingga Allah mengungkapkan dalam al-Quran bermaksud: “Dan
siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada
Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata “Sungguh, aku termasuk
orang-orang Muslim (yang berserah diri)." (Fussilat, 41:33)
Islam
sampai kepada kita hari ini selepas lebih 1,400 tahun kewafatan
Rasulullah s.a.w. adalah melalui kerja dakwah yang dibuat oleh para
pendakwah terdahulu. Baginda Rasul adalah pendakwah yang terbaik.
Selepas
melalui tahun kesedihan, Rasulullah s.a.w. bersama Zaid bin Harisah
telah pergi ke Taif untuk berdakwah. Amat mendukacitakan apabila dakwah
Baginda saw di Taif bukan saja tidak diterima bahkan dihalau keluar
bersama dengan Zaid. Pemuka Taif menyuruh orang ramai berkumpul dan
berbaris di kiri dan kanan jalan yang dilalui baginda sambil mencaci
maki dengan perkataan keji. Kanak-kanak dipergunakan untuk melemparkan
batu kepada dua pendakwah agung tersebut.
Akibat
lemparan itu, kedua-dua kaki Nabi s.a.w. luka berdarah manakala Zaid
cedera di kepala. Kecederaan yang dialami oleh kedua-dua pendakwah agung
itu tidak menyebabkan penduduk Taif jadi simpati sebaliknya kebencian
mereka bertambah. Rasulullah s.a.w. terpaksa merangkak kerana menahan
kesakitan. Melihat baginda berjalan dengan terengsot-engsot dan
merangkak, mereka mengejak, mentertwakan dan mencaci maki pula kekasih
Allah itu.
Kisah
yang masyhur dalam catatan sirah adalah ketika mereka singgah berehat
di tempat bernama Qarnulmanazil. Malaikat menawarkan khidmat dengan
berkata, “Wahai Muhammad! Hal itu terserah padamu. Jika engkau
menghendaki aku meratakan mereka (penduduk Taif) dengan Al Akhasyabain
(dua bukit besar), maka aku lakukan.”
Rasulullah
s.a.w. menjawab, “Tidak, sesungguhnya aku berharap mudah-mudahan Allah
mengeluarkan dari tulang sulbi keturunan mereka orang-orang yang
menyembah Allah semata dan tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu
apapun.” Kebaikan yang ditunjukkan oleh baginda itu adalah betul. Apa
guna dakwah jika kita mencari jalan pintas dengan mendoakan kehancuran
terhadap sasaran dakwah. Rasulullah s.a.w. tidak buat begitu.
Rasulullah
s.a.w. juga mengajarkan bahawa menggunakan pendekatan berbeza terhadap
sasaran yang berbeza bersesuaian dengan tahap pemikiran atau situasi
mereka. Mungkin ada yang tampak tegas dan ada yang lembut.
Daripada
Abdullah bin Amr, beliau berkata: "Suatu hari kami berada di sisi Nabi
s.a.w., lalu datang seorang pemuda dan bertanya: 'Wahai Rasulallah! Saya
mencium (isteri) sedangkan saya berpuasa.' Jawab baginda: “Tidak
boleh.” Datang pula seorang tua bertanya: “Saya mencium (isteri)
sedangkan saya berpuasa.” Jawab baginda: “Boleh.” Kami pun memandang
antara satu sama lain. Sabda Rasulallah s.a.w., “Aku tahu mengapa kamu
memandang antara satu sama lain. Sesungguhnya orang tua itu dapat
mengawal dirinya.” (Riwayat Ahmad, dinilai hasan oleh al-Albani)
Begitu
juga dalam beberapa hadis yang lain. Beberapa orang sahabat bertanya
mengenai sesuatu perkara yang sama, tetapi jawapan yang diberikan oleh
Rasulallah s.a.w. adalah berbeza. Semuanya adalah merujuk kepada kesan
dan keperluan seseorang sahabat tersebut.
Demikian
dalam berdakwah juga perlu berhikmah. Jangan berkeras tanpa penghujung
sehingga menakutkan sasaran dakwah atau sehingga mereka tidak nampak
akhlak dan kemuliaan Islam.
Firmah
Allah SWT bermaksud: “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan
hikmah dan mauizah hasanah, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara
yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui
siapa yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui
akan orang yang mendapat hidayah serta petunjuk.” (an-Nahl: 125)
Dalam
PAS cabaran dakwah besar kerana perjuangannya menyeluruh, tidak
tertumpu pada aspek ibadah asas seperti solat, puasa dan zakat
semata-mata. PAS memikirkan peng-Islaman terhadap sebuah negara. Maka
kerangka dakwah tentulah lebih besar. Ketabahan dan kesabaran pun kena
besar.
Melaksanakan
hudud adalah perkara besar. Memberi kefahaman terhadap umat manusia
berhubung hudud adalah antara peranan dakwah yang besar. Cabarannya,
bukan setakat orang yang mengaku Islam tidak faham tetapi bukan Muslim
yang berstatus rakan kerjasama pun menentangnya secara terbuka.
Di
sini peranan dakwah mestilah lebih realistik. Dakwah yang berhikmah
patut main peranan sewaktu ada pihak keliru. Jangan hadapi pihak yang
keliru, tak faham dan menolak hukum Allah secara terbuka itu dengan
bebal dan konfrontasi yang serupa.
Post a Comment