Saya masih tidak memiliki rumah sendiri walaupun bakal menjengah usia 40-an tidak lama lagi. Benar, saya beruntung kerana tidak menjadi salah seorang gelendangan mahu pun golongan miskin tegar di Lembah Klang. Namun secara teknikalnya, saya adalah seorang yang “tidak berumah” dan sentiasa berpindah randah untuk menyesuaikan keperluan diri dengan pendapatan boleh guna yang kian mengecil.
Secara peribadi, saya mungkin
pernah membuat beberapa pilihan yang kurang cermat selama 11 tahun
kehidupan saya, sebelum menjadi wartawan lima atau enam tahun lalu.
Maka, keadaan kewangan saya mungkin sedikit bermasalah untuk membolehkan
saya mencari rumah sebelum ini. Namun selepas menstabilkan kewangan,
saya kembali menjengah pasaran hartanah.
Rupa-rupanya, bukanlah saya
seorang dalam usia sebegini yang menghadapi kesukaran mencari rumah
untuk dibeli. Ramai kawan berhadapan masalah sama, walaupun ada antara
mereka yang lebih cermat daripada saya.
Ia ternyata bukan satu isu terpencil, namun dialami banyak, kalau pun tidak majoriti, isi rumah berpendapatan sederhana.
Pada masa ini, golongan berpendapatan sederhana yang ingin memiliki rumah berhadapan keadaan yang amat sukar.
Bukan saya seorang sahaja yang
mengatakannya, namun inilah yang benar-benar terjadi di luar sana.
Artikel-artikel di media dan perbualan antara kawan, malah dengan orang
yang tidak dikenali di kedai kopi menyuarakan kisah yang sama.
Bagi kebanyakan kes, golongan
berpendapatan sederhana boleh melupakan sahaja hasrat memiliki sebuah
rumah yang selesa dan berpatutan, kecuali mereka sanggup tinggal jauh
daripada tempat kerja atau berpuas hati dengan rumah yang lebih murah
dan kecil.
Kerajaan telah mencuba untuk
menyelesaikan isu ini, namun ia hanya boleh disifatkan sebagai langkah
“perhubungan awam” atau melepaskan batuk di tangga – menunjuk
seolah-olah mereka sedang menanganinya, namun tanpa apa-apa penyelesaian
jangka panjang.
Langkah-langkah yang kononnya
bantuan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana untuk
memiliki rumah bukan sahaja terhad dari segi skop, tetapi juga
kebergunaannya.
Ia menjadi satu liputan berita
yang baik namun tidak menyelesaikan isu rumah mampu milik. Kecuali
kepada beberapa ribu yang bertuah, terpilih untuk mendapat bantuan.
Ia gagal menyelesaikan isu ini untuk berjuta rakyat yang lain.
Lebih memburukkan keadaan,
kerajaan kelihatan terlalu longgar dengan pemaju dan tidak memulakan
dasar bagi memastikan rumah mampu milik.
Terlibat dengan industri
pembangunan hartanah beberapa lama sebelum menjadi wartawan politik,
saya melihat sendiri peranan sokongan politik dan sumbangan dana
daripada entiti komersil terhadap tokoh politik.
Program bantuan kerajaan seperti
skim perumahan kos rendah suatu ketika dahulu juga tidak banyak
mengubah keadaan. Ia menjadi kawasan yang sesak, dan kebanyakannya bukan
diperoleh golongan yang memerlukan, namun dibeli “pelabur” yang mahu
menyewakannya.
Dan dalam program kerajaan,
korupsi menyebabkan meritokrasi dan malah kuota kaum tidak dijaga.
Sebaliknya, rumah yang murah jatuh ke tangan pihak yang mempunyai
“kabel” untuk pelaburan dan menambah kekayaan.
Sememangnya seluruh industri ini
bertujuan untuk mengaut keuntungan dan bukannya memenuhi keperluan. Ia
bukanlah satu kesalahan. Tetapi ini adalah satu isu yang memerlukan
dasar yang sebenar daripada kerajaan, bukannya program jangka pendek
bersifat acuh tak acuh atau skim yang tidak bermakna.
Masalah yang berlaku adalah pemaju
ingin mengaut keuntungan maksimum dengan mengabaikan keperluan orang
ramai dan hanya menumpukan golongan kaya dengan menyediakan “rumah
impian” dan kediaman berkonsep.
Apa lagi cara terbaik untuk
meninggikan harga rumah, berbanding melaksanakan projek dengan nama dan
konsep yang kedengaran hebat?
Permintaan untuk rumah mampu milik
sentiasa ada dan tinggi. Namun bagi pemaju-pemaju ini, menjual rumah
kepada golongan kaya lebih menguntungkan, dan mereka boleh membina lebih
banyak rumah mewah.
Saban hari, saya sentiasa terlihat
iklan skim perumahan terbaru di media, di corong radio mahu pun pada
papan tanda. Kebanyakannya mengikut trend perumahan terbaru.
Sama ada berkonsep “hijau”,
berpagar, bangunan pintar, atau apa yang dipanggil sebagai reka bentuk
istimewa dengan arkitek yang kedengaran seperti dari Eropah.
Pasaran hartanah kita mengamalkan
pasaran bebas. Maka pemaju boleh memilih untuk hanya menyediakan rumah
kepada golongan tertentu, sementara kita semua menerima takdir untuk
“tidak berumah”.
Kitaran ini tidak akan berakhir,
walaupun kerajaan kononnya terus berusaha mencari penyelesaiannya.
Selagi mana hubungan antara politikus yang berkuasa dalam kerajaan
dengan “tauke” pemaju perumahan yang kaya-raya berterusan.
Kerana selagi mana keuntungan
menjadi “raja”, masalah perumahan golongan berpendapatan sederhana tidak
akan berakhir. Bukankah ini sebabnya mengapa kita mempunyai kerajaan,
untuk memastikan layanan saksama kepada semua, kalau pun tidak sama atau
adil seluruhnya.
Ada waktunya, pasaran bebas atau
“laissez-faire” perlu diimbangi dengan politik keadilan sosial. Selagi
perniagaan wujud hanya demi keuntungan dan menjadi alat mengkayakan diri
oleh politikus dan kroni, keadaan akan menjadi semakin buruk buat
rakyat.
Kecuali kerajaan memiliki iltizam
yang cukup untuk melaksanakan dasar yang mampu menyelesaikannya.
Pertama, kenakan kuota membina perumahan mampu milik bagi setiap permit
atau lesen pembangunan. Kedua, perkenalkan undang-undang agar perumahan
mampu milik itu selesa, dan bukannya seperti setinggan seperti yang
dibina pemaju pada masa ini.
Dan tentulah, satu lagi masalah dalam tadbir urus negara ini adalah pelaksanaannya. Namun itu adalah soal yang lain pula.
Hazlan Zakaria adalah salah seorang daripada pasukan Theantdaily. Beliau suka membaca, menulis dan memerhati keanehan dunia.
Post a Comment