Headlines News :
Home » » Cadangan untuk Proton

Cadangan untuk Proton

Written By Editor Bebas on Friday, 3 October 2014 | 23:23

Oleh SHAMSURI RAHMAN

TAHNIAH kepada Proton kerana pelancaran model terbarunya, Iriz. Kehadiran model ini membangkitkan semula semangat pengeluar kereta nasional ini selepas lama sepi tanpa sebarang produk baru yang benar-benar selari dengan perkembangan dunia automotif.

Saya baru-baru ini berkesempatan berkunjung ke bilik pameran untuk melihat sendiri model terbaru ini. Secara umumnya sebagai rakyat Malaysia tentunya saya bangga dengan proton. Saya pernah memiliki beberapa model proton dan menggunakannya sejak 1996 hingga 2013.

Namun pada tahun 2007 saya mula membeli kereta dari Korea di samping masih menggunakan proton. Saya tidak pernah memiliki jenama lain cuma banyak kali berkesempatan memandu sahaja seperti produk Nissan, Perodua, Volkswagen, Suzuki, dan Toyota.

Bermula tahun 2014, saya tidak lagi memiliki produk proton tetapi banyak kali memandu milik saudara-mara.

Secara perbandingan, saya mendapati proton masih lagi ketinggalan dalam banyak aspek berbanding pengeluar yang besar seperti dari Jepun. Jika dibanding dengan produk korea pun proton masih ketinggalan.

Oleh itu, saya mencadangkan agar proton mengambil kira beberapa aspek untuk dipertingkatkan agar boleh bersaing khususnya di luar negara.

Pengguna hari ini semakin bijak apabila turut mengambil kira mutu produk dengan nilai wang yang dibelanjakan. Mereka juga memperoleh maklumat dari serata dunia dan membuat perbandingan produk proton dengan produk luar.

Pengguna tidak akan bertolak ansur membeli sebuah kereta yang rendah mutunya dan mahal harganya secara relatif.

Pengguna juga tahu bahawa harga kereta yang diimport sebenarnya lebih murah berbanding proton – dan menjadi mahal kerana dikenakan cukai. Bagi pengguna yang agak mampu, mereka lebih rela membeli kereta import kerana tidak mahu pening kepala dengan masalah remeh seperti masalah cermin pintu!

Mutu kereta yang dipasarkan di dalam negara mestilah sama tinggi mutunya dengan kereta eksport. Barulah rakyat berasa bangga dengan kereta nasional mereka.

Suatu masa dahulu, ketika mahu membeli kereta, saya ditanya sama ada mahu membeli spesifikasi tempatan atau eksport. Yang eksport lebih tinggi mutunya – terkedu dibuatnya.

Selain itu, reka bentuk yang menawan juga menjadi aspek pemilihan sesuatu produk. Syarikat automatif korea sanggup berbelanja besar untuk mendapat khidmat seperti Peter Schreyer bagi mereka bentuk semula semua produk. Terbukti, pelaburan mereka mendatangkan keuntungan yang lumayan.

Oleh sebab harga minyak yang lebih kerap naik daripada turun (dalam konteks Malaysia), saya mengesyorkan agar proton menjalankan kajian dan pembangunan kereta hybrid secara intensif. Jika diusahakan sekarang, mungkin dalam tempoh 10 ke 20 tahun lagi Malaysia menjadi pengeluar kereta Hybrid yang murah dan bermutu tinggi di dunia.

Saya mengambilkira sikap acuh tidak acuh kita dalam hal ini. Pada tahun 1989, saya melihat demontrasi oleh Zul Design bagaimana sesebuah kereta itu boleh dihidupkan dari luar dan menggerakkannya melalui kunci pintar. Kereta yang dijadikan bahan demontrasi itu ialah model Proton Knight.

Jika proton membuka matanya kepada pereka tempatan seperti Zul, saya pasti sebelum tahun 2000 lagi semua produk proton telahpun menggunakan kunci pintar.

Saya berharap kemunculan Iriz menjadi permula kepada kebangkitan semula proton. Jadilah jaguh kampung dahulu kemudian kepercayaan luar akan datang dengan sendirinya.
Share this post :

Post a Comment

 
Webmaster : Cybersniper Pakatan
Copyright © 2015. Sanggah Daily - All Rights Reserved
Pandangan Dalam Laman Web ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap SanggahDaily
Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat